Pravilnik o delovni obleki in obutvi je glavni dokument za zagotavljanje varnega in profesionalnega delovnega okolja. V članku bomo razložili, kdo je dolžan upoštevati pravilnik, katere zakonske podlage so pomembne, in kako pravilnik vpliva na vsakodnevno delo. Spoznali boste tudi praktične primere dobre prakse ter nasvete za pravilno oblikovanje internega pravilnika v podjetju, kot ga npr. uspešno prakticirajo v enem slovenskih podjetjih z dvižno tehniko, Vodušek.

Namen in pomen pravilnika
Pravilnik o delovni obleki in obutvi:
- Ščiti zdravje in varnost zaposlenih
- Omogoča enotno in profesionalno podobo podjetja
- Določa odgovornosti delodajalcev in delavcev
INFO: Po raziskavah Nacionalnega inštituta za varnost pri delu ustrezna zaščitna obleka zmanjša tveganje za poškodbe za več kot 60 %.
Kdo je dolžan upoštevati pravilnik?
Skupina zaposlenih | Primeri poklicev |
---|---|
Industrijski delavci | Varilci, gradbeni delavci |
Gostinski delavci | Kuharji, natakarji |
Zdravstveno osebje | Zdravniki, medicinske sestre |
Upravljavci strojev | Viličaristi, žerjavisti, strojniki |
Vsako podjetje mora v skladu z zakonodajo opredeliti, katera delovna mesta potrebujejo zaščitno varovalno opremo.
Zakonska podlaga v Sloveniji
Pravilnik temelji na:
- Zakonu o varnosti in zdravju pri delu ZVZD-1 (1)
- Pravilniku o osebni varovalni opremi v Uradnem listu RS (2)
Členi, ki jih mora podjetje upoštevati:
- 26. člen ZVZD-1: dolžnost zagotavljanja ustrezne zaščitne opreme
- 32. člen ZVZD-1: pravice in dolžnosti delavcev glede uporabe opreme

Kaj pravilnik zajema?
Pravilnik o delovni obleki in obutvi jasno določa:
- katere vrste oblačil in obutve so potrebne za varno delo,
- kakšni so minimalni standardi za zaščitno opremo,
- v katerih primerih je nošnja zaščitne opreme obvezna.
S pravilnim upoštevanjem določil pravilnika podjetje zmanjšuje tveganja za poškodbe, izboljšuje varnost pri delu in prispeva k profesionalni podobi zaposlenih.
Opredelitev delovne obleke
Delovna obleka vključuje vsa oblačila, ki služijo zaščiti delavca pri opravljanju delovnih nalog ali predstavljajo del uniforme.
Primeri različnih vrst delovne obleke:
- Zaščitne obleke (npr. proti rezanju, za delo z nevarnimi snovmi)
- Toplotno odporne obleke (npr. za delo v bližini virov toplote)
- Uniforme (npr. gostinski sektor, zdravstveno osebje)
- Označevalna oblačila (npr. odsevni jopiči za delo na cesti)
Kriteriji za izbiro delovne obleke glede na naravo dela:
- Vrsta tveganj (mehanska, kemična, termična)
- Potreba po vidnosti (npr. delo ponoči ali v prometu)
- Udobje in svoboda gibanja
- Vzdržljivost materialov
- Pralnost in vzdrževanje
✅ Namig: Pri izbiri materialov naj podjetja stavijo na kombinacijo zaščite, udobja in enostavnega vzdrževanja.
Opredelitev delovne obutve
Delovna obutev je specializirana obutev, namenjena zaščiti nog pred poškodbami, zdrsi in drugimi nevarnostmi na delovnem mestu.
Standardi in varnostne zahteve:
- S3 standard (vodoodporni čevlji z zaščito proti prebodu podplata)
- SRC certifikat (protizdrsne lastnosti na mokrih in oljnatih površinah)
- Zaščitna kapica (obvezna pri delu z nevarnostjo padajočih predmetov)
Tabela: Primerjava standardov zaščitne obutve
Standard | Zaščita | Primer uporabe |
---|---|---|
S1 | Zaščitna kapica, antistatičnost | Skladišča, notranji prostori |
S2 | + Odpornost na vodo | Zunanja dela v dežju |
S3 | + Zaščita podplata pred prebojem | Gradbišča, industrija |
Posebnosti za različne industrije:
- Gradbeništvo: robustna zaščita, odpornost na udarce
- Gostinstvo: protizdrsni podplati, enostavno čiščenje
- Zdravstvo: lahka obutev, antibakterijske lastnosti
- Proizvodnja: zaščita pred vročino in kemikalijami
Zakonski okviri in zahteve
Zakonski okvirji v Sloveniji jasno določajo obveznosti delodajalcev glede zagotavljanja ustrezne delovne obleke in obutve. Nespoštovanje teh pravil lahko vodi v visoke globe ter predvsem v povečano tveganje za poškodbe pri delu.
Relevantna zakonodaja (Zakon o varnosti in zdravju pri delu)
V Sloveniji področje delovne obleke in obutve urejajo naslednji predpisi:
Zakon o varnosti in zdravju pri delu (ZVZD-1)
26. člen: delodajalec mora zagotoviti ustrezno osebno varovalno opremo.
32. člen: delavec mora uporabljati zaščitno opremo skladno z navodili.
Pravilnik o uporabi osebne varovalne opreme pri delu
Določa vrste in pogoje uporabe osebne zaščitne opreme za različna delovna mesta.
Predpis | Kaj ureja | Kje najti |
---|---|---|
ZVZD-1 | Splošne obveznosti glede varnosti in zdravja pri delu | Uradni list RS |
Pravilnik o osebni varovalni opremi | Konkretne zahteve za opremo in uporabo | Uradni list RS |
Pomembno:
???? Vsako podjetje mora izdelati oceno tveganja in na njeni podlagi določiti, katera delovna oblačila in obutev so potrebna.

Odgovornosti delodajalcev
Delodajalec je v skladu z Zakonom o varnosti in zdravju pri delu (ZVZD-1) odgovoren za to, da zaposlenim zagotovi ustrezno osebno varovalno opremo, kar vključuje tudi delovno obleko in obutev. Njegova dolžnost ni samo nakup zaščitne opreme, ampak tudi zagotovitev pravilne uporabe, rednega vzdrževanja in pravočasne zamenjave poškodovane ali dotrajane opreme.
Pomemben del odgovornosti predstavlja ocena tveganja na delovnih mestih. Šele na podlagi sistematične analize nevarnosti, s katerimi se zaposleni srečujejo pri delu, lahko delodajalec natančno določi, katera zaščitna oprema je potrebna. Ocena tveganja mora biti dokumentirana in ažurno posodobljena, saj se lahko pogoji dela sčasoma spremenijo.
Poleg tega mora delodajalec poskrbeti tudi za ustrezno usposabljanje zaposlenih. Zaposleni morajo biti seznanjeni z načinom uporabe zaščitne opreme, pomenom njene uporabe in s pravilnim vzdrževanjem. Brez ustreznega znanja je tudi najbolj kakovostna zaščitna oprema lahko neučinkovita.
Neupoštevanje teh obveznosti lahko za podjetje pomeni visoke finančne kazni, škodo za ugled in predvsem povečano tveganje za poškodbe na delovnem mestu. Zato je sistematično in resno izvajanje teh ukrepov v interesu vsakega odgovornega delodajalca.
Pravice in dolžnosti delavcev
Tudi delavci imajo v povezavi z delovno obleko in obutvijo jasno določene pravice in dolžnosti. Pravica zaposlenih je, da od delodajalca zahtevajo ustrezno zaščitno opremo, kadar je ta potrebna za varno opravljanje dela. Če oprema ni ustrezna, poškodovana ali neprimerna za naravo dela, imajo pravico opozoriti na pomanjkljivosti in zahtevati njeno zamenjavo.
Vendar pa z uporabo zaščitne opreme prihajajo tudi dolžnosti. Delavci so dolžni delovno obleko in obutev uporabljati v skladu z navodili in usposabljanji, ki jih je zagotovil delodajalec. To pomeni, da morajo delovno opremo pravilno nositi, jo redno vzdrževati (v kolikor je to predvideno) in opozoriti na njene morebitne poškodbe.
Nepravilna ali malomarna uporaba zaščitne opreme lahko povzroči disciplinske ukrepe, saj s tem delavec ogroža tako svojo varnost kot varnost sodelavcev. Poleg tega je dolžnost delavcev tudi skrb za čistočo in primerno shranjevanje delovne opreme, s čimer se podaljša njena življenjska doba in ohranja njena učinkovitost.
Na koncu lahko rečemo, da učinkovit sistem zaščite na delovnem mestu temelji na sodelovanju obeh strani – delodajalca, ki mora zaščito zagotoviti, in delavca, ki jo mora uporabljati pravilno in odgovorno.
Oblikovanje internega pravilnika v podjetju
Učinkovit interni pravilnik o delovni obleki in obutvi je nujen za jasno komunikacijo pričakovanj, odgovornosti in standardov znotraj podjetja. Takšen pravilnik ne le da pripomore k večji varnosti zaposlenih, temveč tudi zagotavlja dosledno in enotno izvajanje ukrepov za zaščito zdravja pri delu.
Oblikovanje pravilnika ni enkraten dogodek, ampak premišljen proces, ki vključuje analizo potreb, sodelovanje z zaposlenimi ter prilagajanje pravilnika glede na spremembe v delovnih procesih in zakonodaji.
Koraki pri pripravi pravilnika
Prvi korak je temeljita ocena tveganja. Podjetje mora natančno analizirati vsa delovna mesta in ugotoviti, kakšne nevarnosti prežijo na zaposlene. Ali gre za nevarnost poškodb zaradi padajočih predmetov? Je delo povezano s stiki s kemikalijami? Morda obstaja nevarnost zdrsa na mokrih površinah? Vsaka od teh nevarnosti zahteva specifično zaščitno opremo.
Sledi določitev minimalnih standardov za delovno obleko in obutev. Pravilnik mora jasno opredeliti:
- katere materiale je treba uporabiti (npr. ognjevarni materiali za varilce),
- kakšno zaščito mora nuditi delovna obutev (npr. jeklena kapica, odpornost proti preboju),
- v katerih delovnih procesih je zaščita obvezna.
Sodelovanje zaposlenih je izjemno pomembno pri pripravi pravilnika. Zaposleni najbolje poznajo posebnosti svojega dela, zato je koristno, da so vključeni v proces priprave pravil. Njihove povratne informacije lahko razkrijejo konkretne težave, ki jih vodstvo sicer ne bi opazilo.
Ko so pravila postavljena, je treba organizirati usposabljanja. Zaposlene je treba izobraziti o pomenu nošenja zaščitne opreme, o pravilni uporabi ter o tem, kaj storiti v primeru, da oprema odpove.
Nenazadnje je pravilnik živo gradivo. Treba ga je redno posodabljati, saj se tehnologije, materiali in pravila dela neprestano spreminjajo.

Prilagajanje glede na delovna mesta
Eden od najpogostejših razlogov za neuspešno izvajanje pravilnikov je neprilagojenost specifičnim potrebam različnih delovnih mest. Pravilnik ne sme biti generičen dokument, temveč mora upoštevati konkretne naloge in pogoje posameznih oddelkov.
Na primer, delovna obleka v proizvodnji, kjer obstaja nevarnost poškodb z ostrimi predmeti, mora biti iz robustnih materialov, odpornih na trganje. Po drugi strani pa morajo biti uniforme v storitvenih dejavnostih, kot je gostinstvo, lahke, udobne in primerne za dolgotrajno nošenje.
Tudi delovna obutev mora biti prilagojena:
- V logistiki in skladiščih je potrebna obutev z zaščitnimi kapicami in protizdrsnimi podplati.
- V zdravstveni negi je poudarek na udobju, antibakterijskih lastnostih in možnosti enostavnega čiščenja.
- Na gradbiščih pa mora obutev zagotavljati maksimalno zaščito pred poškodbami in vremenskimi vplivi.
Primer dobre prakse:
Podjetje, ki se ukvarja z montažo električnih naprav, je za svoje zaposlene pripravilo tri različne pakete zaščitne opreme glede na stopnjo izpostavljenosti nevarnostim. S tem so povečali uporabo zaščitne opreme za 45 % in zmanjšali število poškodb za 30 % v enem letu.
Takšni konkretni pristopi dokazujejo, da prilagoditev pravilnika resničnim potrebam ni le formalnost, ampak neposredno vpliva na varnost in učinkovitost zaposlenih.
Pravilnik o delovni obleki in obutvi ni zgolj formalnost
… temveč zagotavlja varno, zdravo in profesionalno delovno okolje. Pravilna izbira, uporaba in vzdrževanje zaščitne opreme so temelji, na katerih podjetje gradi varnost svojih zaposlenih, zmanjšuje tveganje za nesreče in izkazuje odgovornost do svojih ljudi.
Učinkovit pravilnik zahteva skrbno načrtovanje, stalno prilagajanje potrebam delovnega okolja ter aktivno sodelovanje med vodstvom in zaposlenimi. Brez jasnih pravil, usposabljanja in odprte komunikacije tudi najboljša zaščitna oprema ne doseže svojega namena.
Zato naj bo oblikovanje, izvajanje in upoštevanje pravilnika o delovni obleki in obutvi ena izmed prioritet vsakega podjetja, ki si prizadeva za trajnosten razvoj, zadovoljstvo zaposlenih in uspešno poslovanje.
Ne pozabimo: varnost na delovnem mestu se začne pri pravilni opremi in odgovornem ravnanju vseh nas.